EN

נקודת מפגש | זוכי קול קורא 2021 \ نقطة إلتقاء

נקודת מפגש
התערוכה המרכזית של פסטיבל הצילום הבינלאומי התשיעי

 

בתקופה בה מפגשים יום-יומיים מובנים מאליהם שינו את פניהם בכל קצווי תבל, המושג "נקודת מפגש" מקבל דגש. נקודת מפגש היא התוודעות בין מכרים או זרים, צומת בין תרבויות ודעות, רגע בו הווה הופך עבר וחלום הופך מציאות. עבור התערוכה המרכזית של פסטיבל הצילום הבינלאומי התשיעי, שלחו כ-840 צלמים מרחבי העולם גופי עבודות העוסקים בפרשנויות שונות ומגוונות לנושא הפסטיבל – נקודת מפגש. חברי הועדה האמנותית בחרו מתוכם את 20 האמנים המציגים בתערוכה.

 

הנושא המרכזי שעולה מיצירתם של המציגים הוא הקשר עם בני משפחתם, בדגש על יחסים הוריים. חלקם עוסקים ביחסים עם הוריהם תוך התייחסות לחוויות הגירה שעברו ולתחושת השייכות שלהם למקום ולביתם, ואחרים מדברים על נוכחותן או היעדרותן של מערכות יחסים הוריות. המפגש בין זיכרון ובדיון קיבל במה אצל כמה מהאמנים, המשחזרים זיכרון משפחתי מתוך פיסות עבר מסופר ומצולם ובעיקר מתוך דמיונם. הם בראו מחדש את העבר, שילבו ביצירתם חומרים ארכיונים ועוררו זיכרונות אמיתיים וכוזבים. מדוע כל כך הרבה אמנים מתייחסים ביצירתם למשפחתם? יתכן שהסגרים הובילו אותנו לחשוב על הקרובים לנו, על היחסים החסרים לנו, על העבר ועל הפער בינו ובין ההווה. מפגשים של ימי מגפה מופיעים בתערוכה בסימני הריחוק החברתי, המדגישים את הגעגועים למפגש בלתי אמצעי, פיסי ולא ממושטר. הבידוד הפגיש אותנו עם עולמנו הפנימי והדגיש את בדידותם של אלו הסובלים ממנה גם בימים כתיקונם. התנגשות תרבויות הוא נושא מרכזי נוסף בתערוכה, הבא לידי ביטוי בתיעוד עמים שחיים זה לצד זה ונאחזים בעבר שאבד; ייצוג פערים בין ילדות ובגרות; וצילום קהילות שחיות באופן מובדל בקרב תרבות אחרת ומנסות לשמור על איזון בין המסורת והאוטונומיה ובין שינויי הזמן ותכתיבי הסביבה.

 

כמחצית מהאמנים שמציגים בתערוכה בחרו לצלם בטכניקות צילום אנלוגיות ובשחור-לבן. יתכן שמגמה זו, שתפסה תאוצה בשנים האחרונות, קשורה מחד לעיסוק של צלמים בעבר, ומאידך לרצון להתנתק מהטכנולוגיה הדיגיטלית שעוטפת את חיינו ושהשפעתה רק הולכת וגדלה. מעניין לבחון כיצד האירוע העולמי בא לידי ביטוי בצילומים מכל העולם ומה יהיו ההשלכות ארוכות הטווח שלו על המדיום. אולם, גם אחרי שהשפעות המגפה יחלפו ויישכחו, מפגשים ימשיכו להיות חלק מרכזי ובלתי נפרד מהתרבות האנושית ומטבע האדם.

 

יערה רז חקלאי
אוצרת ראשית, פסטיבל הצילום הבינלאומי

 

תודה רבה לחברי הועדה האמנותית:
איתי בלאיש, מעצב ואוצר, מייסד ואוצר ראשי של לה-קולטור
אוהד בנית, מעצב קונספט, PHOTO IS:RAEL
מיכל בראור, אמנית, חוקרת ומרצה בבית ספר מוסררה לאמנויות ובסמינר הקיבוצים
מיכל ואעקנין, מנהלת אמנותית, פסטיבל ישראל
אמירה קאסם זיאן, צלמת, אמנית ומורה
יערה רז חקלאי, אוצרת ראשית ומנהלת תוכן, PHOTO IS:RAEL
עודד ידעיה, צלם, אמן רב-תחומי, מייסד ומנהל בית ספר מנשר לאמנות
ד"ר מרב ירושלמי, מרצה וחוקרת אמנות עכשווית וצילום
אייל לנדסמן, מנכ"ל ומנהל אמנותי, PHOTO IS:RAEL

צילום עליון: סלינה מגנוליה \ سيلينا ماجنوليا

 

نقطة إلتقاء
المعرض الرئيسي لمهرجان التصوير الدولي التاسع

في الفترة التي أخذت فيها اللقاءات اليوميّة منحى آخر في جميع أنحاء العالم، فإن "نقطة الالتقاء" يتمّ تسليط الضوء عليه كمفهوم. نقطة الالتقاء هي مقابلة المعارف أو الغرباء، مفترق طرق بين الثقافات والآراء، لحظة يصبح فيها الحاضر ماضًا ويصبح الحلم حقيقة. بالنسبة للمعرض الرئيسي للمهرجان الدولي التاسع للتصوير الفوتوغرافي، أرسل حوالي 840 مصورًا من جميع أنحاء العالم أعمالًا تتناول تفسيرات مختلفة ومتنوعة لموضوع المهرجان – نقطة التقاء. واختار أعضاء اللجنة الفنية من بينهم 20 فنانًا سيعرضون أعمالهم في المعرض.

الموضوع الرئيسي الذي ينبثق عن عمل العارضين هو التواصل مع أفراد عائلاتهم، مع التركيز على العلاقات الأبوية. يتعامل البعض مع العلاقات مع والديهم بالإشارة إلى تجارب الهجرة السابقة وإحساسهم بالانتماء إلى المكان والبيت، والبعض الآخر يتحدث عن وجود أو عدم وجود علاقات أبوية. أخذ اللقاء بين الذاكرة والخيال حيّزًا عند بعض الفنانين، الذين أعادوا خلق ذاكرة عائلية من قطع من ماضٍ تم سرده وتصويره، وبشكل أساسي من خيالهم. لقد أعادوا خلق الماضي، ودمجوا مواد أرشيفية في عملهم واستحضروا ذكريات حقيقية وكاذبة. لماذا يشير الكثير من الفنانين إلى عائلاتهم في عملهم؟ ربما قادتنا عمليات الإغلاق إلى التفكير في أولئك المقربين منا، والعلاقات التي نفتقر إليها، والماضي، والفجوة بينه وبين الحاضر. تظهر لقاءات أيام الوباء في المعرض في علامات التباعد الاجتماعي، مما يؤكد الشوق إلى لقاء جسدي غير منظم وغير منظم. لقد جمعتنا العزلة مع عالمنا الداخلي وأكدت على وحدة أولئك الذين يعانون منها حتى في الأيام كتصحيح لهم. صراع الثقافات هو موضوع مركزي آخر في المعرض، والذي ينعكس في توثيق الشعوب التي تعيش سويًا وتتشبث بالماضي الضائع؛ تمثيل الفجوات بين الطفولة والبلوغ؛ وتصوير المجتمعات التي تعيش بشكل مختلف بين ثقافة أخرى ومحاولة الحفاظ على التوازن بين التقاليد والاستقلالية وتغيرات الزمن وما تمليه البيئة.

اختار حوالي نصف الفنانين المشاركين في المعرض التصوير باستخدام تقنيات التصوير التناظري والأبيض والأسود. من الممكن أن يكون هذا الاتجاه، الذي اكتسب زخماً في السنوات الأخيرة، مرتبطاً من ناحية بانشغال المصورين في الماضي، ومن ناحية أخرى بالرغبة في الانفصال عن التكنولوجيا الرقمية التي اقتحمت حياتنا وأثرت عليها يومًا بعد يوم. من المثير للاهتمام دراسة كيفية انعكاس الحدث العالمي في صور من جميع أنحاء العالم وما هي آثاره طويلة المدى على الوسط. ومع ذلك، حتى بعد مرور آثار الوباء ونسيانها ، ستظل اللقاءات تشكل جزءًا أساسيًا لا يتجزأ من الثقافة البشرية والطبيعة البشرية.

 

يعارا راز حكلاي
القيمة الفنيّة الرئيسيّة- مهرجان التصوير الدولي

 

جزيل الشكر لأعضاء اللجنة الفنية:
إيتاي بلايش، مصمم وقيّم معارض، مؤسس وقيّم رئيسيّ للا كولتور
أوهد بانيت، مصمم المفاهيم، PHOTO IS: RAEL
ميخال براور، فنانة وباحثة ومحاضرة في مدرسة موسرارا للفنون وسمينار هكيبوتسيم.
ميخال فاكنين، المديرة الفنيّة لمهرجان إسرائيل
أميرة قاسم زيان، مصورة وفنانة ومعلمة
يعارا راز حكلاي، قيمة رئيسية ومديرة المحتوى ، PHOTO IS: RAEL
عوديد يديا، مصور وفنان تشكيلي، مؤسس ومدير مدرسة المنشر للفنون
الدكتورة ميراف يروشالمي، محاضرة وباحثة في الفن والتصوير المعاصر
إيال لاندسمان، الرئيس التنفيذي والمدير الفني، PHOTO IS: RAEL

אוצרת:
יערה רז חקלאי \ يعارا راز حكلاي

מציגים:
ויטלי קריביץ׳ (ישראל) \ فيتالي كريفيتش (إسرائيل), אליקו נר-גאון (ישראל) \ إليكو نير غاون (إسرائيل), ברצי גולדבלט (ישראל) \ بارتزي غولدبلات (إسرائيل), אלכסה הוייר (ארה"ב\גרמניה) \ أليكسا هوير (الولايات المتحدة الأمريكية / ألمانيا), פורסט קלי (ארה"ב) \ فورست كيلي (الولايات المتحدة الأمريكية), קלייר רובינס (בריטניה) \ كلير روبينز (بريطانيا), בארט אורבנסקי (בריטניה/פולין) \ بارت أوربانسكي (بريطانيا/بولندا), אמיל לומברדו (בריטניה) \ اميل لومباردو (بريطانيا), אלכס בלאנקו (הולנד) \ أليكس بلانكو (هولندا), כריסטיאן גילן (הולנד) \ كريستيان جيلن (هولندا), צ'ירו באטילורו (איטליה) \ شيرو باتيلورو (ايطاليا), ויקטוריה סורונצ'ינסקי (ישראל/קנדה/גרמניה) \ فيكتوريا سورونشينسكي (إسرائيل / كندا / ألمانيا), סלינה מגנוליה (גרמניה) \ سيلينا ماجنوليا (المانيا), נטליה קפש (גרמניה) \ ناتاليا كفاش (المانيا), אנטוניו רודריגז (גוואטמלה/גרמניה) \ أنطونيو رودريغيز (غواتيمالا / ألمانيا), מישל לה-בלהום (צרפת) \ ميشيل لو بيلهوم (فرنسا), אניקיטוס האדג'יכרלמבוס (קפריסין) \ انتكيتوس وهدجيكرلامبوس (قبرص), טים סמית' (קנדה) \ تيم سميث (كندا), מדלן בישופ (אוסטרליה) \ مادلين بيشوب (استراليا), ולרי מלניקוב (רוסיה) \ فاليري ميلنيكوف (روسيا)

לוגו של וואטסאפ