EN

ידינו חשופות | 30 שנים למהפכת הקטיפה

תערוכה זו מאגדת צילומים המתעדים רגעים מכריעים בהיסטוריה הצ'כית, עם סיומה של הדיקטטורה הקומוניסטית לאחר 40 שנות שלטון: ההפגנה מ-1988 לזכרו של יאן פאלאך, הסטודנט אשר הצית את עצמו והתאבד ב-1969 במחאה על הפלישה הסובייטית לצ'כוסלובקיה, ההפגנות הלא-אלימות ב-17 בנובמבר 1989 והתקופה המרגשת שלאחריהן, וצילומים מ-1990-1991 המתעדים את עזיבתם של החילות הסובייטיים את אדמת צ'כוסלובקיה, בצעד שחתם את מהפכת הקטיפה.

_______

תערוכה זו מאגדת צילומים נבחרים מאת צלמים צ'כים מובילים המתעדים רגעים מכריעים בהיסטוריה הצ'כית, עם סיומה של הדיקטטורה הקומוניסטית לאחר 40 שנות שלטון: ההפגנה מינואר 1988 לזכרו של יאן פאלאך, הסטודנט אשר הצית את עצמו והתאבד ב-1969 במחאה על הפלישה הסובייטית לצ'כוסלובקיה, הפגנות המחאה הלא-אלימה ב-17 בנובמבר 1989 והתקופה המרגשת שלאחריהן, וצילומים מ-1990-1991 המתעדים את עזיבתם של החילות הסובייטיים את אדמת צ'כוסלובקיה, בצעד שחתם את מהפכת הקטיפה.
בתום 50 שנות דיכוי, שהחלו עם הכיבוש הנאצי ונמשכו עם השלטון הקומוניסטי, התעורר בצ'כוסלובקיה אי-שקט ציבורי שהלך וגבר לאור התנגדויות למשטר הקומוניסטי בפולין והונגריה השכנות וכן נפילת חומת ברלין ב-9 בנובמבר 1989. כמה ימים לאחר מכן, ב-17 בנובמבר, דוכאה באלימות קשה הפגנת סטודנטים בפראג, וזו הציתה תנועה אזרחית של מאות אלפי מפגינים שיצאו במחאות ושביתות ברחבי צ'כוסלובקיה.
"ידינו חשופות," שרו המפגינים בנובמבר 1989. הם כרעו ברך, הדליקו נרות למרגלות השוטרים, הגישו להם פרחים וביטאו התנגדות חד משמעית, שקטה ורכה כקטיפה. נסיונות לדכא את ההתנגדות בכוח הזרוע הביאו ליציאתם של אזרחים נוספים לרחובות ולהפגנות ענק שנאמדו בכחצי מליון נפש ב-20 בנובמבר 1989.
ללא שפיכות דמים, הוחזרו הדמוקרטיה והחופש לצ'כוסלובקיה. ב-28 בנובמבר הכריזה המפלגה הקומוניסטית על סיום השלטון בראשותה ופינתה את מקומה לואצלב האוול, ממנהיגי מהפכת הקטיפה, שנבחר כחודש לאחר מכן לכהן כנשיא צ'כוסלובקיה.
הצילומים, המתעדים שינוי מכריע שנעשה באמצעות מאבק עממי הנשען על עוצמתם הקולקטיבית של האזרחים, מעוררים השראה גם במרחק שלושה עשורים. מאבק שדחה שימוש באלימות והצליח לחתור תחת כוחו של שלטון רב שנים, מעורר תקווה לשינוי פוליטי וחברתי באמצעים צודקים שיובילו, בהווה ובעתיד, לתוצאות מוסריות וצודקות.
צלמים: ראדק באיגאר, ראדובן בוצ'ק, קארל צודלין, פז'מיסל הנייקובסקי, לובומיר קוטק, ירוסלב קוצ'רה, מיכאל קרמפהנזל (סוכנות הידיעות הצ'כית), דאנה קינדרובה (סוכנות הידיעות הצ'כית), יאן שילפוך, פאבל שטכה, ייז'י ושטצ'קה.

 

בשיתוף המרכז הצ'כי

צילום עליון: ראדק באיגאר

מציגים:
ראדק באיגאר, ראדובן בוצ'ק, קארל צודלין, פז'מיסל הנייקובסקי, לובומיר קוטק, ירוסלב קוצ'רה, מיכאל קרמפהנזל (סוכנות הידיעות הצ'כית), דאנה קינדרובה (סוכנות הידיעות הצ'כית), יאן שילפוך, פאבל שטכה, ייז'י ושטצ'קה.

אוצרת:
מיכל בהרב עוזרד

לוגו של וואטסאפ