EN

מִפְרְשֵׂי רוּחַ / Sail away

אוצרת: לימור כהן / Limor Cohen

בדומה למִפְרָשׂ המשמש להנעה באמצעות המרת אנרגיית הרוח לתנועה, בכוחה של הרוח לעורר, לשנות ולהוביל את האדם לפעולה.
אנשים רבים חלמו, יזמו, הנהיגו והובילו את מדינת ישראל מראשיתה, ולרוח שהובילה אותם, על כל פניה, תפקיד קבע בעיצוב אופיים ודמותם של האדם, החברה והאומה.
תערוכה זו פותחת צוהר החושף למתבונן קטעים מן המציאות, בחלוף הזמן והמרחב, ומבקשת לעורר את מבטנו להסתכלות מחודשת על הסיפור ההיסטורי הארץ ישראלי.
הצילומים המוצגים נבחרו מתוך הכרה בחשיבות של שיקוף יופיים של הצילומים המוקדמים, המתעדים את הפעולות החלוציות ואת אבני הדרך אשר סללו גברים ונשים כאחד, אל העתיד שהוא ה"כאן ועכשיו" של כולנו. אם נתבונן בהם אחד אחד נגלה לראשונה בתוואי המורשת שלנו רגעים מרגשים ורבי עוצמה, בתחומי חיים מגוונים – חברתיים, פוליטיים, דתיים, כלכליים, אומנותיים ואחרים.
הצילומים מאפשרים לכולנו להתבונן אל החלומות ואל המציאות, אל ההתרגשות והציפייה, ואל הקשיים והשמחה שמרכיבים את תולדות המדינה.
התערוכה בשיתוף האיגוד הישראלי לארכיונאות ולמידע

"ארכיאולוגיה של הידע", כך הגדיר מישל פוקו את פעולת הארכיון בשנת 1969. פעולת המיון המייצרת מבנה ידע, משמרת את אוסף העקבות החומריים שנותרו מתרבותה של תקופה היסטורית. התצלומים שנבחרו מתוך עשרות ארכיונים ברחבי הארץ מייצרים פסיפס המנציח רגעים קטנים בתוך סיפורה העשיר של המדינה, ומשמשים תשובה ארכיונאית למאבק בזמן ובשכחה.

תודות
ארכיון חברת החשמל; ארכיון כפר סבא; ארכיון ויצו; המרכז הישראלי לתיעוד אמנויות הבמה; מוזיאון וארכיון בית ראשונים הרצליה; ארכיון התמונות ע"ש מאריי ס' כץ, התזמורת הפילהרמונית הישראלית; ארכיון התמונות ע"ש שושנה ואשר הלוי, יד יצחק בן צבי; המוזיאון והארכיון לתולדות חולון; הארכיון לתולדות פתח תקוה ע"ש עודד ירקוני; ארכיון עמק המעיינות; ארכיון העיר חיפה; ארכיון הכנסת; מכון גנזים של אגודת הסופרים; ארכיון המרכז והספרייה למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל; הארכיון הציוני המרכזי; ארכיון מוזיאון ה"חאן" חדרה; ארכיון דגניה ב'; ארכיון אלונים; ארכיון כפר הנוער עיינות-נעמת ע"ש חגי יהודאי;; ארכיון גברעם; ארכיון מצפה חרשים; ארכיון שמרת; הארכיון לתולדות זיכרון יעקב; ארכיון השומר הצעיר-יד יערי; ארכיון שריד; מכון ליאו בק ירושלים; ארכיון לוחמי הגטאות; ארכיון גן שמואל.

תמונה עליונה: ארכיון אלונים

לוגו של וואטסאפ