EN

תקופה בראי הצלם – צילומים לא רשמיים של הצלם הרשמי | מתי שטרן

מתי שטרן, הצלם הרשמי של שגרירות ארה"ב בישראל משנת 1975, עמד עם המצלמה בידו וליווה ארועים מכוננים וחשובים ביחסי ישראל ארה"ב במשך 47 שנה. הוא תיעד את כל הביקורים הרשמיים של נציגי ארה"ב ובהם נשיאים, מזכירי מדינה וגם אמנים ואנשי שם. צילומיו מספקים עדות אמינה של מעמדים היסטוריים. יכולת ההבחנה הרגישה של מתי וההזדהות האישית עם המצולמים משתפת אותנו ברגעי זמן נדירים ומעניינים ומעניקה לנו מבט אישי ואינטימי על דמויות ואירועים היסטוריים.
כצלם מקצועי הוא יודע שהצילום מוזמן. הצילום נעשה בידיעת המצולמים, השותפים לידיעה שהצילום מייצג את המעמד, ובכל זאת מתי מצליח להכניס זווית אישית וייחודית. זווית השופכת אור אחר על המאורע. לדבריו, הוא עצמו מרוגש בעת הארוע. העדשה שלו שומרת על התרגשות זאת. מתי מצלם את רגע המעמד, את הרגע שלפניו ואת הרגע שאחריו. מכיוון שהמצולמים בוטחים במתי, הם ממשיכים בעבודתם כהרגלם. הוא מציג אותם כבני אדם "רגילים" לפני ואחרי, וכפרסונות רישמיות בעלות מעמד עולמי בעת הארוע.
חלק מן הארועים המצולמים היו כמובן ארועים היסטוריים בעלי חשיבות בינלאומית. מתי היה מודע לחשיבות הארועים ותיעדם באופן האיקוני המתאים לייצוג בארכיון ההיסטוריה. אלה הן התמונות הרשמיות שכולנו ראינו בעיתונים בעת חתימת הסכמי שלום בין ישראל למצריים וירדן, מסיבות עתונאים עם יאסר ערפאת ומזכירת המדינה מדליין אולברייט ואחרים. בתערוכה הזאת תראו את הפן הלא רשמי של האירועים הגדולים הללו: רגעי התלבטות והתייעצות בחדרי חדרים, רגעים אנושיים של צחוק, בכי, חמלה, ענווה וסקרנות שמקרבים אותנו אל המצולמים.
בנוסף, מתי צילם ארועים אמנותיים ויצירות אמנות של אמנים אמריקאים שביקרו בישראל. צילומים נפלאים אלה מוצגים באמצעות הקרנה על גבי המסך.

אמן:
מתי שטרן

אוצרת:
כנרת פלטי

לוגו של וואטסאפ